Inteligencja emocjonalna w praktyce, komunikatywność i praca w grupie
admin
14 września, 2022
Inteligencja emocjonalna w praktyce, komunikatywność i praca w grupie
Grupa docelowa:
•Uczniowie szkół podstawowych •Nauczyciele i pracownicy szkół podstawowych
Cel zajęć
•Budowanie poczucia własnej wartości •Rozwój umiejętności świadomego zarządzania własnym stanem emocjonalnym •Zrozumienie oddziaływania i wpływu emocji •Budowanie jasnego przekazu •Dobranie odpowiedniego komunikatu do danego odbiorcy •Rozwijanie świadomości strategicznych metod porozumiewania się •Rozpoznawanie i radzenie sobie z trudnymi sytuacjami w porozumiewaniu się •Świadome wykorzystanie różnych form komunikacji •Świadome wykorzystywanie mowy werbalnej i niewerbalnej •Wychodzenie z roli biernego odbiorcy •Wykorzystanie asertywności jako narzędzia do komunikacji •Radzenie sobie z silnymi emocjami
Przewidywane metody pracy:
•Metody instruktażowe: wykład, prelekcja z prezentacją; demonstracja umiejętności, obserwowanie trenera
•Metody aktywizacyjne: dyskusja w grupie, miniseminaria, ćwiczenia metaforyczne pokazujące zachodzące zjawiska, gry symulacyjne i zajęcia typu outdoor; scenki, elementy pracy z dramą, ewentualnie z zamianą ról, ćwiczenie umiejętności i własnego stylu poprzez pracę w parach lub trójkach z obserwatorem, zabawy relaksujące, przerywniki, zajęcia ruchowe, Analiza case-studies (studiów przypadków), Wykonywanie zadań w podgrupach, ewentualnie z elementami rywalizacji lub późniejszej prezentacji
•Praca zorientowana na uruchomienie procesu: Przygotowanie szkolenia wspólnie z uczestnikami, w tym stawianie celów szkolenia oraz przygotowanie się z trenerem, sesje dzielenia się wiedzą, sesje dobrych praktyk, Before Action Review i After Action Review, czyli analiza pracy zespołu przed i po wykonaniu zadania, Coaching i mentoring
Szczegółowy program zajęć
Tematy zagadnień:
Harmonogram
Rola emocji w życiu człowieka.
•Rodzaje emocji
•Rozpoznawanie własnych emocji
•Rozwój samoświadomości emocjonalnej
•Miejsce emocji w zachowaniu człowieka
2h
•Jak emocje rządzą naszymi zachowaniami.
•Sprawdzone sposoby tonowania emocji w rozmowie indywidualnej i w odniesieniu do zespołu.
•Jak emocje wpływają na podejmowanie decyzji.
•Co możesz zrobić, żeby ograniczyć negatywny wpływ emocji przy podejmowaniu decyzji.
•Jak bycie w pozytywnym nastroju wpływa na podejmowanie ryzykownych decyzji.
•Jaki jest wpływ Twoich emocji na wypracowywanie kreatywnych rozwiązań. •Słuchanie innych, słuchanie siebie; •zrozumienie – porozumienie – współpraca;
•indywidualny plan dalszego rozwoju Inteligencji Emocjonalnej
2h
•Zarządzanie własnym stanem emocjonalnym; emocje w służbie naszych celów; Inteligentne spożytkowanie emocji - mechanizmy automotywacji i zaangażowania •Jak „czytać” emocje. •Najważniejsze źródła emocji: ciało, myśli i język. •Jak rozpoznać emocje patrząc tylko w oczy – badanie online. •Czy emocje rzeczywiście są zaraźliwe – joga śmiechu. •Jak radzić sobie ze złością. •Jak używać techniki „stop” w radzeniu sobie z emocjami innych. •Jak stosować technikę „muchy na ścianie.” •Co pomaga nam zachować samokontrolę w trudnych sytuacjach
2h
Zarządzanie emocjami w relacjach; •rozpoznawanie emocji u innych •Adekwatne reagowanie na emocje innych ludzi; •komunikacja inteligentna emocjonalnie; •Aktywne słuchanie w komunikacji. •Znaczenie aktywnego słuchania w komunikacji. •Jak zadawać dobre pytania. •Zalety zadawania pytań. •Zasady aktywnego słuchania.•Sztuka zadawania pytań. •Techniki aktywnego słuchania:
•Parafrazowanie •Podsumowanie •Precyzowanie •Klaryfikacja •Dowartościowanie •Odzwierciedlenie uczuć •Zachęta •Metody prowadzenia rozmów
2h
• Komunikacja werbalna. •Typy osobowości w komunikacji werbalnej. •Style osobowości a style komunikacji. •Jak mówić, aby nas słuchano. •Co mówić i jak mówić. •Jasność, przejrzystość przekazu. •Stosowanie pytań. •Aktywne włączenie słuchacza do rozmowy. •Wykorzystanie języka wpływu i perswazji. •Język żyrafy czy język szakala - którym się posługujesz? •Techniki dobrego wystąpienia. •Parafrazowanie •Podsumowanie •Precyzowanie •Klaryfikacja •Dowartościowanie •Odzwierciedlenie uczuć •Zachęta •Metody prowadzenia rozmów
2h
•Asertywność a komunikacja. •Jak asertywnie mówić o swoich wadach i słabościach? •Budowanie pozytywnego wizerunku. •Wyznaczanie własnych granic. •Jak kontrolować własne emocje i myśli? •Asertywna odmowa, czyli jak powiedzieć NIE? •Najczęstsze błędy popełniane przy odmowie. •Asertywna prośba, czyli jak skutecznie prosić? •Jak asertywnie radzić sobie z krytyką? •Sposoby na przyjmowanie pochwał. •Asertywne wyrażanie własnego zdania. •Asertywne wyrażanie gniewu i złości.
2h
Wykaz efektów uczenia się:
• Wiedza: •Uczestnik rozumie procesy związane z powstawaniem i dynamiką silnych stanów emocjonalnych •Emocje i nastroje – typologia emocji i mechanizmy zmiany stanów emocjonalnych oraz ich Wpływ silnych emocji na procesy przetwarzania informacji i podejmowania decyzji •Uczestnik rozpoznaje i rozumie emocje swoje i innych
•Uczestnik stosuje adekwatne techniki do efektywnego zarządzania emocjami swoimi i innych.
Umiejętności: •Efektywne reagowanie stosownie do dynamiki procesów emocjonalnych •Rozwój umiejętności rozpoznawania własnych emocji i przeciwdziałania stanom afektywnym mogącym zakłócić proces podejmowania decyzji •Przećwiczenie efektywnej komunikacji z klientem / podwładnym / współpracownikiem przeżywającym silne emocje Metoda weryfikacji efektów uczenia się: •Wypełnianie różnego rodzaju testów sprawdzających poziom wiedzy •Uczenie się z dokumentów i materiałów •Wypełnienie testów ewaluacyjnych